Gimp 2.9/2.10: Mit várhatunk?

gimp_masterpiant

Számtalan ötlettel és kéréssel fordulnak a GIMP fejlesztőcsapatához, amit erős megfontolások után építenek csak be a következő verziókba (a 2.6 és 2.8 verziók között 4 év telt el). Ezekből a kérésekből a következő fejlesztői- és főverzióba az alábbi kiegészítéseket építik be:

Verziószám: A fejlesztők megállapodtak abban, hogy mostantól minden páros verzió (2.6,2.8,2.10,stb.) lesz a főverzió, és a páratlan (2.9,2.11,stb.) pedig a fejlesztői verzió.

Kódbázis: Váltás a kifejezetten grafikus programokhoz szánt GEGL motorra.
Egyre jobb OpenCL támogatás.

Változások:

  1. highbits-originalA legnagyobb lépés a GIMP életében a 16/32 bites támogatás.
    Ezzel a kiegészítéssel lehetővé válik a sokkal részletgazdagabb munka. A következő kiadásba megjelenő fejlesztéssel képesek leszünk RAW fájlok szerkesztésére közvetlenül a GIMP-ben.
    A GIMP 2.10 verziótól elérhető bővítéssel az alábbi színcsatornákat használhatjuk majd:

    • 8 bpcc* – integer
    • 16 bpcc – fixed integer
    • 16 bpcc – floating point
    • 32 bpcc – fixed integer
    • 32 bpcc – floating point

    (*bpcc = bits per color channel)

  2. Veszteségmentes színkonverzió
    Ez magáért beszél. Nem kell magyarázni.
  3. unified_transform-originalÚj átalakító eszköz: Egységes transzformációs eszköz, mellyel egy kattintással az összes átalakító eszköz (átméretezés, tükrözés, perspektíva, döntés, elforgatás) elérhető lesz. Mindenképp meggyorsítja a munkát.
  4. Javítják a méretezésből, átalakításból eredő hibákat: A GEGL mintavételezési (NoHalo, LoHalo) eljárásnak köszönhetően a képromlások (halványulás, pixelesedés) sokkal kisebb mértékűek lesznek. Minden olyan transzformációs eljárásra igaz lesz ez, ahol a kép nagyobb mértékű torzításon esett át (forgatás, döntés, nagyítás, stb.)
    LoHalo módszer: eredeti méret felére csökkentése esetén
    NoHalo módszer: forgatás, döntés és ehhez hasonló transzformációk esetén
    LoBlur módszer (későbbi fejlesztés) halványulás kiküszöbölése
    LoJaggy módszer: (későbbi fejlesztés) recés szélek csökkentésére kitalált módszer
  5. Modified by CombineZPMintavétel példák:
    bal felső: a légy szemén látható a hagyományos eljárással kapott nem túl szép eredmény
    középső: A NoHalo eljárásnak köszönhetően, már közel jó eredményt értünk el.
    Jobb felső: A mértecsökkentésre fejlesztett LoHalo módszerrel tökéletes képminőséget kapunk.
  6. oncanvas-originalEgyre több on-canvas előnézet funkció kerül bevezetésre a GEGL-nek köszönhetően a GIMP-ben. Az egyik nagy hibája mindenképp az a GIMP-nek, hogy nem minden szűrő esetén lehet live-preview módban látni a változásokat. Ehhez a fejlesztéshez, hatalmas erőfeszítések kellenek, de ezzel a fejlesztéssel az egyik legjobb PS versenytárs lehet a GIMP.
  7. többmagos CPU / GPU támogatás. A GIMP 2.8 jelenleg nem támogatja a multi-core feldolgozást. Ez a GIMP 2.10-ben meg fog változni. Egyes szűrők megkapják a hardveres gyorsítást, így sokkal gördülékenyebben végezhetők el az átalakítások, konverziók. Igen jól olvastad; Sajnos nem minden fontosabb szűrő esetén lesz többmagos támogatás.
  8. copencl-originalOpenCL-el gyorsított szűrők. Viszont az is igaz, hogy nem kell minden szűrőnek hardveres gyorsítás. a 2.10-es verzióban a Gauss életlenítés, Elmosás, Szürke árnyalat, Laplace, Pixelesítés, Sobel, Küszöbszint műveletek mindenképp megkapják az OpenCL támogatást. A példa képen látható elmosás effekt egy 1400 × 1400 pixel méretű képen végeztem el, és a korábban több, mint 10 másodpercig tartó folyamat, most mint a villám futott végig.
  9. GEGL alapú szűrők és pluginek. A lent felsorolt szűrők már megkapták a GEGL grafikus motort, és az OpenCL alapú gyorsítást:
    Karikatúra, Pepita, Színes Alpha, Konvolúciós Mátrix, Kubizmus, Élesítés, Gauss-különbségek, Domborítás, Fraktál böngésző, Fraktál követés, Gauss-elmosás, Szürke, Rács, HSV zaj, Laplace, Lencse fényfolt, Elmozdítás, Szórás, Olajfestés, Fénymásolat, Pixelesítés, Plazma, Polárkoordináták, Vörös szem eltávolítása, RGB zaj, Fodrozódás, Színcsere, Eltolás, Sobel, Finom ragyogás, Szórás, Küszöbszint, Életlen maszk, Hullámok, Csavarás és összehúzás, Szél.
  10. ICC v4 színprofil támogatás. A LittleCMS 2 beágyazásával a GIMP-ben lehetőségünk lesz oda-vissza konvertálni különböző színprofilok között, különösebb információvesztés nélkül.
  11. tile_based-originalCsempe alapú számítási és nézet. Nem egy új fejlesztés, de a GEGL motor elindulásával minden műveletet át kell dolgozni csempe alapú megjelenítésre.
  12. color_temperature-originalSzínhőmérséklet korrekció. Az új szűrő lehetővé teszi, hogy korrigáld a színhőmérsékletet a fényképeken. Állítható a fénypont, a meleg és hideg tartomány, vagy beállítható a megfelelő hőfok alapú fénypont.
  13. Elbúcsúzunk az alábbi kiegészítőktől:
    • A Lanczos 3 mintavételi eljárástól (helyette a LoBlur érkezik)
    • Maximum RGB szűrő

    A fenti szűrök vagy cserélve lettek másra, vagy különböző hibák miatt el lettek távolítva.

Amin még mindenképp dolgozni kell:

  • Shape (alakzatok) eszköz, és ezek transzformációi
  • Jobb grafikus megvalósítás (illetve előnézet) a Szűrök esetén (pl. az árnyékolás borzalmasan fárasztó)
  • Jobb Stroke (körvonal) megvalósítás (pixeles, nagyon nem szép)
  • Rétegek kezelése (több réteg egyszeri vonszolása)
  • Az effektek ne külön layerben legyenek (hozzáfűzés a layerhez)

A GIMP 2.10 2013 végén érkezhet.

via gimpuser.com

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s